X
GO

Problemlösning en konst för Anna

När hon inte utvecklar sitt gitarrspel i Åsa folkhögskolas musikkurs, återfinns hon allt som oftast i skolans konstateljéer. För Anna Johansson är det en viktig del av folkhögskolelivet att låta händerna skapa konst av det som tanken vill förmedla.

Anna Johansson sökte sig till Åsa för musikens och konstateljéernas skull.

 

I korridoren mellan skolans reception och musiksalarna står en glasmonter med blandade konstverk. De är skapade av åländska Anna Johansson, som går första året på Åsa folkhögskolas musikkurs. Att hon sökte till skolan i Sköldinge var ingen slump.
– Jag tittade med avsikt efter skolor som hade både musikkurs och en konstprofil. På Åsas hemsida såg jag att det här fanns en möjlighet till en kombination. Så det var med hundra procents avsikt jag sökte mig hit.

På lektionstid spelar hon elgitarr och elharpa. På fritiden ägnar hon sig åt annat skapande. Hon har varit intresserad av konst sedan hon var liten.
– Jag växte upp i ett klimat som var väldigt uppmuntrande och gav stora möjligheter att prova nya saker. Farmor och mormor är båda konstintresserade: mormor drejar, farmor tycker om att måla.
Ateljéerna på Åsa ger henne möjligheten att fortsätta utforska sitt skapande. Verken i montern är blott ett axplock av de olika tekniker som hon provat och tycker om att jobba med: skulptur i lera, teckning och målning.

I utställningsmontern visas bland annat exempel på Annas skulptering.

 

Anna Johansson arbetar även med textilier och andra material, och ägnar sig åt digital illustration. Vilken teknik och vilket material hon väljer, avgörs av den idé hon vill förverkliga, säger hon.
Målet och drivkraften för skapandet går hand i hand: problemlösning.
– När jag har ett koncept eller en idé i huvudet som jag vill utveckla funderar jag mycket på hur jag ska översätta det till verkligheten. Förutsätter idén ett material med textur, till exempel, ska jag ju inte välja måleri. Och vill jag skapa en kropp, som skulpturen i montern, vill jag kunna skapa en tredimensionalitet. I det fallet var lera ett tydligt val av material.

Mellan detta sätt att arbeta och finna lusten i skapandet, finns på sätt och vis en koppling också till musicerandet. På Åsa lever hon och de andra kursdeltagarna som musiker i ett år. Utöver undervisningen av professionella musiker, lär de sig planera, utforma, genomföra och efterarbete tre turnéer.


Porträtt av artisterna Björk och Emily Remler, två av Annas musikaliska förebilder.

 

– Jag är fascinerad av att undersöka vad i musiken det egentligen är som jag tycker om. Jag vill hellre skriva egen musik än spela covers på andras låtar. Det ultimata vore att kombinera det visuella och musiken, att blanda bild och ljud i skapandet.

Naturen, starka färger och spännande mönster går som en röd tråd genom Anna Johanssons konstnärsskap. Några exempel på det kan ses i utställningen, som innehåller både verk hon gjort på Åsa och sådana hon haft med sig i kappsäcken.
– Jag är också intresserad av vårt nordiska arv och nyfiken på var det kommer ifrån konstnärligt, till exempel motiven på våra olika folkdräkter.

Print
Publicerad: mar 16, 2023,
Kategorier: Aktuellt,
Författare: Henrik Wising
Taggar:
Tillbaka